Saturday, February 13, 2010

Lawatan ke sebuah keluarga yang terhimpit Kampung Seronok


Sumbangan dari Pejabat ADUN Batu Maung dan Pertubuhan Unit Ehsan Malaysia


Bersama jiran keluarga terlibat yang prihatin menyalurkan maklumat


Kawasan rumah keluarga terlibat


Pada hari Jumaat yang lalu 12 hb Jan 2010 sebelum menunaikan Fardu Jumaat Kerani Opis berkesempatan bersama Zul Onenie dan Azhar Sg Batu untuk melawat sebuah rumah yang terletak berhampiran rumah YB UMNO Syed Amerudin di Kampung Seronok. Lawatan ini adalah susulan kepada laporan yang diterima sehari sebelum berkenaan sebuah keluarga yang hilang mata pencarian setelah si suami terlibat dalam kemalangan hingga mengakibatkan kakinya patah. Beliau merupakan seorang peniaga yang menjalankan perniagaan beliau di Lorong Kulit atau Rope Walk dengan menjual barang-barang terpakai. Isteri beliau masih menyusukan anak. Anak beliau yang sulung dan kedua telah bersekolah di Sek Kebangsaan Bayan Lepas. Menurut keterangan dari isteri mangsa kejadian berlaku hampir 2 bulan yang lalu. Suami beliau telah keluar untuk membuka balutan simen di hospital ketika lawatan kami. Sedih melihat anak-anak beliau yang cengkung dan keadaan rumah yang sempit dipenuhi barang terpakai.
Jiran keluarga ini memaklumkan yang keluarga ini hampir dihalau oleh tuan rumah yang menyewakan rumah tersebut dengan kadar RM 250.00 sebulan.Beliau telah meminta belas ihsan dari tuan rumah tersebut untuk menangguhkan dahulu sehingga keluarga ini dapat dicari jalan penyelesaian bagi mereka. Rombongan kami menyampaikan sumbangan barangan dapor dan sedikit wang tunai untuk kegunaan sementara keluarga ini. Kes ini akan dirujuk kepada Pusat Urus Zakat, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan JKKK setempat untuk dipantau dan dibantu.
Yang memuskilkan sekali kemana YB Kawasan Bayan Lepas yang rumah beliau tak sampai 500 meter dari rumah keluarga ini.
Terima kasih diucapkan kepada jiran yang perihatin dan menyampaikan maklumat berkaitan masalah keluarga ini.

2 comments:

Unknown said...

awt tk pgl tv 3...!!!

Nur Dalin said...

saya org Kg seronok.. boleh saya ambil dan sebarkan pada kampung saya tak hal ini? kami semua orang BN.. tak tahu pula pasal ni.. lain la bg sumbangan.. tapi heboh dalam ni, atas nama Pakatan??

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN