Thursday, July 16, 2009

Analisa Manik Urai , Perubahan Perlu Disegerakan - Malaysiakini

SPR UMUM KEPUTUSAN RASMI PAS MENANG TIPIS 65 UNDI
PAS - 5348
B-END - 5283
UNDI ROSAK - 117
MAJORITI - 65
KELUAR MENGUNDI - 87%

Banyak faktor yang mempengaruhi keputusan prk Manek Urai. Kemenangan tipis PAS juga harus dipandang serius. Undi rosak 117 melebihi majoriti 65 juga wajib dipandang serius.
Ada 2 elemen penting yang perlu dihalusi. Unsur luaran dan dalaman PAS merupakan faktor yang penting mempengaruhi pengundi Manek Urai. Faktor calon juga adalah amat penting mempengaruhi keputusan Manek Urai. Faktor luaran faktor Najib PM baru juga mempengaruhi. 100 hari najib umum 11 hadiah buat rakyat juga mempengaruhi. Jentera UMNO di Manek Urai lebih tersusun berbanding di Bukit Selambau dan Bukit Gantang dan taktik yang mereka gunakan juga berbeza.
Berbagai isu politik yang berlaku dalam Pakatan Rakyat seperti di Kedah, P.Pinang dan Selangor juga mempengaruhi. Di Kedah isu babi hingga DAP keluar Pakatan kemudian masuk balik, di P.Pinang dengan isu Kg Buah Pala, di Selangor dengan isu Menteri Besar dan Azmin Ali. Di Perak 3 Adun PR lompat bebas. Ini semuanya adalah faktor luaran yang sedikit sebanyak mempengaruhi pengundi di Manek Urai.

Faktor dalaman pula adalah isu Kerajaan Perpaduan yang amat serius hingga Tuan Guru Nik Aziz menyuruh Ustaz Nasarudin letak jawatan. Ini perpecahan yang amat serius yang berlaku dalam PAS selepas muktamar. Hingga tidak benarkan Ustaz Nasarudin berkempen di Manek Urai walaupun selepas itu isu ini dianggap selesai tetapi hakikatnya tidak. Jentera PAS paling lemah adalah di Manek Urai. Ini adalah disebabkan perpecahan yang berlaku dalam PAS. Kita boleh nafikan di media tetapi inilah hakikat yang sebenar. Dari segi jentera kita terpaksa akui bahawa jentera UMNO di Manek Urai pada kali ini jauh lebih baik dan tersusun dari jentera PAS. Ingatlah pesan Saidina Ali " Kebatilan yang disusun dengan rapi dan terancang akan dapat mengalahkan kebenaran yang tidak disusun dengan rapi dan teratur.." Kita harus berlapang dada menerima teguran jika kita mahu terus mencapai kemenangan. Kita wajib bermuhasabah.
Manek Urai bukanlah kubu kuat PAS mahupun B-End. Maknanya mahu tidak mahu mulai hari ini kita tidak boleh langsung abaikan rakyat. Rakyat semakin cerdik untuk menilai. Jangan ada lagi sikap pembangkang dalam Pakatan Rakyat setelah membentuk kerajaan. Jangan lagi bila sudah memerintah asyik mahu salahkan kerajaan B-End. Kita wajib tangani dan selesaikan semua masalah yang ada. Barulah rakyat akan melihat Pakatan Rakyat sebuah kerajaan yang cukup berwibawa.
Akhir sekali saya amat berharap, kepada pimpinan Pakatan Rakyat , kukuhkan perpaduan dalam Pakatan Rakyat. Semua pihak harus bermuhasabah dan berlapang dada menerima teguran. Kalau pemimpin sudah tidak boleh lagi ditegur.
Setinggi-tinggi penghargaan buat jentera dan petugas PAS dan Pakatan Rakyat yang bertungkus lumus tanpa mengenal erti penat dan lelah dalam perjuangan. Tanpa anda dan rakyat yang menyokong, siapalah mereka yang bergelar Yang Berhormat. Yang bergelar YB tidak harus lupa akan pengorbanan jentera dan rakyat. Rakyat menaruh harapan tinggi untuk melihat dan merasai perubahan.

Setelah melihat keputusan di Manek Urai, mahu tidak mahu, suka atau tidak, sudah sampai masanya kita harus melihat dan mengambil iktibar keputusan di Manek Urai secara Kaffah dan wajib bermuhasabah. Saya telah membuat analisa awal Manek Urai dalam artikal semalam. Saya amat terpanggil untuk memberikan beberapa pandangan dan cadangan yang perlu diberi perhatian segera oleh Pimpinan Tinggi Pakatan Rakyat.

1) Sudah sampai masanya Pakatan Rakyat wajib berubah dan bukan lagi hanya retorik. Maknanya Pakatan Rakyat wajib berdaftar dengan lambang atau logo baru Pakatan Rakyat. Rakyat sudah boleh menerima sistem dua parti di Malaysia seperti di Amerika Syarikat sebagai contoh, Parti Demokrat lawan Republikan. Di Malaysia, Pakatan Rakyat lawan Barisan Nasional. Maknanya baik calon PAS atau DAP atau PKR bertanding atas lambang Pakatan Rakyat bukan lagi PAS atau PKR atau DAP.

2) Wujudkan segera jentera Pilihanraya Pakatan Rakyat baik di Peringkat Tertinggi, Negeri, Bahagian (Kawasan/Cabang) dan Cawangan (Ranting). *Cabang dan Ranting adalah istilah baru yang digunapakai oleh PKR untuk Bahagian dan Cawangan. Apa yang berlaku sekarang adalah jika yang bertanding itu calon PAS maka jentera PAS lah yang bertungkus lumus, PKR dan DAP hanya membantu. Begitulah sebaliknya dan ada juga yang boikot kerana tidak puas hati atau terlalu ego. Tetapi kita tidak pernah ada jentera pilihanraya Pakatan Rakyat. Yang ada hanya jentera PAS, PKR dan DAP. Itupun buat kerja secara berasingan dan kadang-kadang berlaku perbalahan tentang cara berkempen, gerak kerja dan sebagainya. Masing-masing buat hal masing-masing. Tidak ada penyelerasan. Maka bagi saya sudah sampai masanya jentera pilihanraya Pakatan Rakyat diwujudkan segera.

3) Pertelingkahan Pimpinan Pakatan Rakyat di media arus perdana wajib dihentikan segera. Satu Jawatankuasa Disiplin Pakatan Rakyat yang bebas perlu segera ditubuhkan. Baik pimpinan tertinggi mahupun pimpinan bawahan, tidak ada terkecuali dan tidak ada "double standard" ke atas tindakan disiplin.

4) Perlu juga ditubuhkan segera Jawatankuasa Pengaduan Pakatan Rakyat yang bebas. Kerana kita tidak mahu ada ahli atau pimpinan bawahan yang dizalimi oleh pimpinan parti. Kita perlu wujudkan satu jawatankuasa pengaduan yang adil untuk menerima aduan dan menyiasat setiap aduan dengan adil dan bebas. Tindakan berat dan tegas akan dikenakan sekiranya aduan itu adalah palsu dan fitnah. Saya cukup yakin tidak akan ada lagi pimpinan bawahan yang terpaksa menggunakan media arus perdana untuk buat pendedahan. Kebanyakkan kes, mereka terpaksa gunakan media arus perdana setelah aduannya tidak diendahkan atau dipedulikan oleh pimpinan tinggi.

5) Satu jawatankuasa pendaftaran mengundi juga perlu diwujudkan segera. Jawatankuasa ini tugasnya mencari seramai mungkin rakyat yang tidak berdaftar dengan SPR. SPR telah umumkan 3.7 juta rakyat Malaysia yang layak mengundi tetapi belum berdaftar.

6) Cara penerangan Pakatan Rakyat juga harus ada transformasi. Cara yang kita gunakan sekarang adalah ceramah,risalah, sms, vcd dan internet. Inilah cara yang kita gunakan sekarang tetapi kita mahu keputusan yang berbeza. Bagaimana kita boleh dapat keputusan yang berbeza sedangkan kita masih gunakan cara yang sama. Kita harus memikirkan sesuatu di luar kotak pemikiran. Penerangan adalah nadi dan strategi yang amat penting. Maaf..bila sebut strategi, mana mungkin saya akan nyatakan di sini.

7) Bimbingan dan latihan terutamanya PACA Pakatan Rakyat wajib dimulakan sekarang. PACA adalah benteng terakhir yang kita harapkan. Kita akui ada di sesetengah tempat jentera PACA terlalu lemah. Ini harus kita perbaiki segera. Kerana terdapat terlalu banyak kes oleh kerana pemahaman jentera PACA yang cetek dan lemah, akhirnya kita ditipu oleh SPR dan BN di saat-saat akhir.

Dan akhir sekali pemimpin harus berlapang dada untuk menerima teguran. Pahit adalah ubat yang mujarab. Kepedulian terhadap permasalahan rakyat harus diutamakan dan ditingkatkan. Tidak akan hilang bisanya jika ular menyusur akar. Buang yang keruh ambil yang jernih.

Saya cukup yakin jika ini mampu dilaksanakan dan dicanaikan segera, InsyaAllah dengan berkat kesabaran kesungguhan dan tawakkal, kita mampu menawan Malaysia pada PRU 13.


"KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT "

Sumber SharpShooter


No comments:

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN