Thursday, January 8, 2009

Siasatan Salah Laku polis Insiden di Bandar Mahkota Cheras



Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) memutuskan bahawa polis bersalah kerana menggunakan kekerasan dalam insiden di Bandar Mahkota Cheras (BMC) pada 27 Mei 2008 tahun lalu. Lihat berita dari Malaysiakini dibawah:
Suhakam: Polis bersalah lakukan kekerasan
Jan 7, 09 11:57am
Panel siasatan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) hari ini memutuskan bahawa pihak polis telah menggunakan kekerasan dalam insiden di Bandar Mahkota Cheras (BMC) pada 27 Mei tahun lalu.
Panel tersebut berpendapat berlaku kekerasan oleh pihak polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU) ke atas seorang mekanik, Chang Jiun Haur (kiri) dan rakannya, Chan Siew Meng.
Chang mendakwa dia dipukul tanpa sebarang sebab oleh FRU dan seorang anggota polis pada malam berkenaan. Dia juga mendakwa polis menghalang keretanya dan memukulnya dan tiga penumpang lain.
Panel Suhakam itu hari ini bersetuju dengan Chang dan berkata penggunaan kekerasan yang melampau telah menjejaskan keselamatan mereka.
Bagaimanapun, panel itu berkata, ia tidak dapat mengenal pasti anggota yang bertanggungjawab melakukan kekerasan tersebut kerana “bukti yang bercanggah dan tidak jelas”.

No comments:

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN