Friday, February 5, 2010

Polis Berat Sebelah dan tidak Profesional

Polis Pulau Pinang telah menunjukkan siapa mereka sebenarnya. Tatkala permohonan permit oleh Angkatan Muda Keadilan Bayan Baru yang bercadang untuk mengadakan ceramah politik di dalam Dewan JKKK Sungai Ara pada 23 hb Jan 2010 telah ditolak. Prog tersebut sepatutnya dihadiri oleh YB Dr Mujahid Yusof Rawa, YB Abd Malik Kassim, YB Sim Tze Tzin.
Permit yang dihantar 10 hari sebelum prog dan telah diproses oleh OCS Balai Bayan Lepas. Malang sekali pada hari Jumaat 22 hb Jan 2010 kira-kira jam 4.30pm seorang anggota polis wanita menelefon dan memaklumkan yang permit ceramah dibatalkan atas arahan ketua polis negara.
Walaubagaimanapun prog tetap berjalan dengan kehadiran hampir 30 orang anggota polis termasuk berpakaian preman. Untuk mengelakkan lebih banyak masalah penganjur telah menukarkan format program kepada sessi dialog bersama rakyat.

Pada hari Isnin saya dan 2 rakan yang memohon permit telah dipanggil ke balai polis Bayan Lepas untuk diambil keterangan. Menurut pegawai penyiasat kes, terdapat anggota polis yang membuat laporan mengatakan ceramah tersebut tiada permit dan dalam ceramah tersebut penceramah telah mengfitnah kerajaan malaysia. Ceramah politik yang diadakan didalam premis dan dikawal sepenuhnya oleh pertugas parti dinafikan had untuk diadakan , malah mereka yang menganjurkan telah dipanggil untuk siasatan.
Apa kejadahnya perhimpunan yang tak mungkin dapat dikawal, dibuat di tempat terbuka dan jelas sekali terdapat unsur sensitif berkenaan agama dan bangsa diberi permit????? Dimanakah sikap profesional polis Malaysia. Adakah sama selama-lamanya. Jangan ingat rakyat mudah hendak diperbodohkan......

1 comment:

Unknown said...

salam tuan blog..link kan blog hamba..tq

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN