Tuesday, June 9, 2009

alahaifairuz mula bersuara - malaysiakini





Tidak berpuashati dengan pendirian tiga Exco kerajaan negeri dari PKR berhubung perlantikan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP), ketua Wip MPSP dari PKR, Johari Kassim menyifatkan exco-exco berkenaan macam 'keldai'.

Ungkapan biadap itu, ditujukan kepada Timbalan Ketua Menteri 1 Mansor Osman, Law Choo Kiang dan Abdul Malik Kassim, ketika mesyuarat bersama Ahli Parlimen dan ADUN PKR Pulau Pinang di Tingkat 52, Komtar, Jumaat lalu.

Mesyuarat yang dipengerusikan oleh Pengerusi Perhubungan Negeri Datuk Zahrain Hashim, bagaimanapun tidak dihadiri oleh Abdul Malik yang berada di luar negeri, sementara Mansor terpaksa meninggalkan mesyuarat kerana ada komitmen lain di Penanti.Turut hadir adalah ahli majlis MPSP dan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dari PKR.

Menurut sumber parti itu, Johari melenting apabila ketiga-tiga exco berkenaan menyokong cadangan perlantikan bekas Pegawai Daerah Seberang Perai Utara Mokhtar Mohd Jait, sebagai Yang Dipertua MPSP, yang dibentangkan pada mesyuarat Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, pada 3 Jun lepas.

Kerajaan negeri memutuskan jawatan YDP MPSP dan MPPP perlu diisi oleh penjawat awam, dan bukannya daripada kalangan pemimpin politik.Johari dikatakan mengidam jawatan berkenaan. Ini dimaklumkan oleh Zahrain kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng, sepertimana disiarkan dalam akhbar arus perdana. ( foto)

Restu pemimpin PKR negeri

Pada mesyuarat berkenaan, Johari mendakwa tindakan beliau bersama ahli majlis MPSP memboikot majlis angkat sumpah Mokhtar mendapat restu daripada pemimpin tertinggi PKR Pulau Pinang.Beliau bagaimanapun tidak menamakan pemimpin berkenaan. Johari turut kesal dengan sikap para pemimpin PKR kerana tidak membelanya.

Johari turut mendabik dada, beliau adalah pejuang reformasi sejak 1999, lebih lama daripada sebahagian ADUN dan Ahli Parlimen PKR yang ada sekarang.Pada pilihanraya umum lalu, PKR menawarkannya untuk bertanding, namun beliau menolaknya kerana merasakan PKR akan tewas, apatah lagi membentuk kerajaan Pulau Pinang.
Bahkan Johari cuba mempengarahui beberapa pemimpin PKR, agar tidak menjadi calon kerana akan membazirkan masa dan wang ringgit.

Mahu mengajar Guan Eng

Sementara itu, Zahrain meletakkan kemelut yang menghantui PKR itu, berpunca daripada Abdul Malik.ADUN Batu Maung itu, dikatakan tidak memaklumkan keputusan kerajaan negeri kepada pimpinan parti itu.

Dalam pada itu, seorang ahli majlis MPSP yang ditemui, mengesahkan tindakan memboikot majlis angkat sumpah YDP MPSP telah dirancang pihaknya, dan mendapat restu pimpinan parti peringkat negeri.

Beliau bagaimanapun mengaku tindakan memboikot itu mencalarkan imej PKR dan PR Pulau Pinang.

"Kami mahu mengajar Guan Eng, agar menghormati konsep pakatan. Biarlah apa-apa lantikan daripada penjawat awam dibincang dengan PKR dan PAS," tegasnya.


No comments:

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN