Wednesday, June 17, 2009

Kongres Parti KEADILan Rakyat apa sebenarnya - Malaysiakini

Menarik dan cukup hebat untuk diperkatakan.. dan berakhirnya Kongress
Nasional Khas 2009 PKR tidak dapat tidak untuk kita mengiyakan bahawa
angin perubahan telah dan sedang ditiupkan untuk suatu perubahan yang
amat besar tentang halatuju dan masa depan parti.

Tidak banyak yang dibicarakan dan diwar-warkan kerana semua yang hadir
seolah-olah menerima dengan hati yang terbuka.. patuh... taat dan
setia atas kehendak serta keperluan Penasihat Umum PKR.

Hanya dapat dilihat dan dipaparkan ialah majoriti yang menyokong
pindaan perlembangaan dan kehadiran lebih 1000 orang perwakilan yang
amat-amat berbesar hati sehinggalah direntap sedikit oleh satu
golongan yang digelar sebagai “orang-orang” muda.

Orang-orang muda ini adalah yang dikenali sebagai Angkatan Muda
KeADILan telah bersifat sedikit “kurang ajar” dan berani mencabar apa
yang cuba dan hendak diputuskan semasa persidangan tersebut. Memang
berani dan sesuai dengan tahap fizikal dan mental golongan-golongan
tersebut. Orang-orang muda yang dimaksudkan ini ialah mereka-mereka
yang berumur dibawah 40 tahun.

Kenapa dan mengapa orang-orang muda ini menolak tentang apa yang
dicadangkan sebagai penafsiran untuk memimpin Angkatan Muda KeADILan
mestilah berumur di bawah 35 tahun berdasarkan beberapa pandangan dan
anggapan dari kacamata Penasihat Umum PKR dan juga Jawatankuasa
Pindaan Perlembangaan. Adakah ianya adil dan dan waras ? Ataupun
adakah terdapat sesuatu yang diselindungkan demi untuk maksud
tertentu.

Kita tangguh dahulu kisah-kisah orang muda ini buat seketika kerana
adanya keperluan lain yang perlu dibicarakan !!!

a) Malaysiakini :- Zaid Ibrahim masuk PKR
b) Kaedah pengundian
c) Lain-lain

Zaid Ibrahim masuk PKR

Sesuatu yang amat-amat istimewa apabila menyebut sikap, peranan dan
keperluan Zaid Ibrahim. Kita seolah-oleh cuba dibutakan mata dan
dipekakkan telinga hanya apabila pihak-pihak atasan membuat sesuatu
keputusan tanpa mengambil kira hasrat dan pandangan dari ahli-ahli
bawahan. Hanya dengan mengisi borang maka serta merta diberikan satu
kedudukan ekslusif !! Jangan pisang berbuah dua kali sepertima apa
yang berlaku apabila Penasihat Umum PKR ditipu mentah-mentah oleh
permainan Datuk Nasa di Perak.

Wahai tuan-tuan yang teramat mulia di atas sana.. sayangilah
pejuang-pejuang yang dibawah ini !! Kesihanilah mereka-mereka yang
bermandikan simbahan dan pancutan dari water cannon... sanyangilah
mereka-mereka ini yang dibedil bertalu-talu dengan gas pemedih mata...
sayangilah mereka-mereka ini yang dipukul dan dibelasah dengan
cota-cota FRU... sayangilah mereka-mereka ini yang terpaksa dan hilang
pencarian kerana kasihnya kepada Penasihat Umum PKR dan atas kasih
sayang mereka-mereka itulah tertubuhnya PKN dan bertukar kepada PKR...

Parti Keadilan Nasional yang jiwa dan semangatnya telah dikuburkan
demi untuk percaturan politik baru dan pengurusan yang berbeza.

Tertubuhnya Parti KeADILan Rakyat sedikit sebanyak melukan hati dan
mengecewakan segelintir pejuang. Ramai diantara mereka ini tidak
diberikan tempat yang sewajarnya !!! dan akhirnya ternokhtah dengan
tercatitnya nama si bertuah Zaid Ibrahim !!!

Kaedah Pengundian

Menjadi sesuatu keajaiban bila satu perubahan besar hendak dilakukan..
ianya hanya mengambil masa tidak sampai 24 jam untuk bersidang !!...
adakah ini telah dilupai oleh Penasihat Umum PKR, Presiden,
Jawatankuasa Pindaan Perlembangaan dan juga mereka-mereka yang digelar
MPT. Apakah yang dimaksudkan dengan ADIL !!... semuanya main tangkap
borong ... sekali mengundi keseluruhan diluluskan...

Betulkah undian melalui sistem angkat tangan ?.. adakah keputusan
tersebut adalah kerana melihat apabila Penasihat Umum PKR berdiri dan
akhirnya hampir keseluruhan perwakilan berdiri.

Keputusan yang diperolehi adakah kerana sayang kepada PKR, hormat
kepada PKR ataupun takut kepada Penasihat Umum dan tidak mahu dilihat
dan dilabel sebagai pengkhianat parti !!

Lain-lain

Betapa licik dan lunaknya permainan dan wayang yang cuba
dipertontonkan kepada ahli-ahli bawahan. Sehinggakan ahli-ahli bawahan
ini selayaknya diumpamakan seperti lembu dicucuk hidung..!!

Tunggu dan lihat... ahli-ahli bawahan tidak akan mendapat apa-apa
keistimewaan. Gerak kerja “makhluk-makhluk” busuk yang berada dan
mendominisi pemikiran dan pergerakan Penasihat Umum sebenarnya sedang
melaksanakan satu kaedah terancang yang akhirnya akan membuatkan Parti
Keadilan Rakyat akan terkubur dalam masa yang terdekat.

Suara akar umbi sebenarnya tidak diambil kira dan dibakul sampahkan !!
Presiden menjadi orang yang tidak berkuasa kerana diwar-warkan
Penasihat Umum adalah Raja kepada parti dan penasihat-penasihat
disekelilingnya adalah yang terbijak, terpandai... dan akhirnya akan
berulang sejarah Firaun & Hamman... tersebut disitu apa yang tidak
dipandang !!! Kerana Hamman lah antara sebabnya Firaun menderhaka
kepada Allah swt.. dan itulah jalan yang sedang dirintis !!.

MPT janganlah berlagak terlampau pandai dan bijak !! Kalian semua
sedang diperhatikan dan setiap apa yang kalian lakukan akan dicatat
sebagai satu sebab untuk menjatuhkan kalian dari menghancurkan Parti
Keadilan Rakyat.

Tersirat Antara Tersurat

10 tahun yang lalu orang-muda muda memenuhi jalan dan seluruh pelusuk
tanah air untuk bangkit bersama dan memperjuangkan sesuatu yang
dinamakan dengan ‘REFORMASI’ yang berteraskan paksi keadilan.

Orang-orang muda tersebut kemungkinan besar ialah berumur antara
lingkungan seawal 20 hingga 40 tahun. Mereka-mereka ini jujur, ikhlas,
amanah dan berani merintis liku-liku perjuangan.

Hari ini mereka-mereka ini masih orang-orang muda yang mungkin
segelingtir berjaya memegang tampuk pentadbiran Angkatan Muda
KeADILan. Suara-suara mereka sebenarnya kadangkala tidak lunak untuk
didengari dan adakalanya juga tidak seronok untuk difahami tentang
konsep dan asas perjuangan yang telah mereka pelajari. Ini sedikit
sebanyak menjadi penentang kepada “makhluk-makhluk” busuk yang
sentiasa mengelilini dan berdampingan dengan Penasihat Umum PKR.

Kepada orang-orang muda yang masih teguh berdiri diatas landasan
perjuangan ... TAHNIAH !!!!

Kecoh Angkatan Muda KeADILan

Betul atau tidak ? Kenapa dan mengapa ? Jawapan yang ikhlas... betul
adanya tunjuk perasaan sebagai tanda tidak kepuasan hati terhadap
perjalanan persidangan dan usul had umur untuk Angkatan Muda KeADILan
dibawah 35 tahun.

Sebelah mata melihat alangkah bagus dan bersemangat... jiwa yang
memberontak telah disalurkan sebaik mungkin seperti apa yang telah
diajar sebelum ini... demonstrasi ataupun tunjuk perasaan.

Atau adakah mungkin jika dilihat sebelah mata lagi... sebenarnya
kekecohan yang ditimbulkan adalah sebagai menutup apa yang perlu
dilihat semasa persidangan dan pengundian yang berlaku... !!!

MPT dan Kuasa

Lihat lah sedikit masa lagi... MPT akan mempergunakan segala kuasa dan
ruang yang mereka ada... dan disitu.. kita yang tidak bawah tidak akan
mempunyai apa-apa kecuali kad keahlian sebagai tanda ahli yang setia !!

Perhubungan Negeri akan ditunggang dengan pelbagai cara dan peringkat
bahagian akan terus diperbodohkan.....

Akhirnya Parti KeADILan Rakyat akan berkubur...

Dari kedahlanie

4 comments:

Hijat Panjang... said...

menarik..menarikkk....PKR jadi camni sempoi laaaaaa.....kita bukak parti baru la lepaih niii....kekekekekeke....serupa macam buat 'direct-selling' lak join politik nii...paln pemasaran tak menarik...kenaikkan pangkat tak adil..jumlah 'point' diturunkan...bonus dari dapat cek, turun pi voucher sajaa....hehehehehe....MLM = meniaga larut malam @ melayu lawan melayu....hehehehe...parti politik pun camni la jugak keadaannyooo...hmmmmmm...adoiyai!

Hijat Panjang... said...

kesilpan teknikel, plan..bukannya paln...taiping error...hehehehehe..jgn mare aaaa....

Bhg Penerangan said...

Salam...

Ada kalanya perubahan itu adakalanya membuatkan sesetengah pihak berasa duka bila mana hajat tak kesampaian...

Had umur 35 tahun untuk AMK ada baiknya...biarlah orang muda pula mengetengahkan idea-idea mereka yang selama ini di pandang sepi oleh senior...

Bagi kami bawah 35 tahun amat praktikal buat masa kini...

Edyes said...

hello bro,

kalau bro letak gambar sendiri kat sebelah kanan tu, takde masalah. Tapi agak bahaya bila bro taruk gambar yang ada trademark company.

kalau bro hilang kerja, bro nak berbakti pun payah.

just my 2 cents

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN