Wednesday, February 18, 2009

DIALOG BERSAMA MTUC - Malaysiakini


Antara peserta dialog yang hadir


Kelihatan Syed Shahir sedang memberikan ucapan , disebelah kanan beliau Sdr Abd Hamid, YB Abd Malek disebelah kiri beliau dan Sdr Veerayah di sebelah kiri sekali.


Pada hari Jumaat - 14 hb Feb Angkatan Muda Bahagian Bayan Baru dan Pusat Khidmat YB Abd Malik Kassim 'ADUN Batu Maung' telah mengadakan perjumpaan tertutup dengan wakil pekerja dari beberapa syarikat elektronik sekitar Bayan Lepas bertempat di Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Batu Maung di Kampung Naran . Perjumpaan yang dihadiri lebih dari 30 orang wakil dari beberapa syarikat terkemuka yang beroperasi di kawasan FTZ Bayan Lepas ini lebih kepada sessi dialog yang memperkatakan tentang isu pembuangan pekerja akibat masalah ekonomi dunia. Program yang bermula pada jam 5.30pm mengetengahkan YB Abd Malik Kassim selaku ADUN Batu Maung dan Exco Perdagangan / Hal Ehwal Pengguna , Syed Shahir Mahamod 'Presiden MTUC Pusat' ,Sdr Abd Razak 'Pengerusi MTUC Pulau Pinang', Sdr Veeriyah 'S/usaha MTUC Pulau Pinang dan Sdr Ahmad Azrizal Tahir Ketua Angkatan Muda Bahagian Bayan Baru.



Kerajaan negeri melalui YB Abdul Malek memberikan kominment untuk membantu warga kilang yang menghadapi masalah untuk mendapat pekerjaan setelah diberhentikan melalui VSS, atau VHS. Syarat untuk memulakan perniagaan akan dipermudahkan untuk membantu golongan yang diberhentikan untuk mencari nafkah yang halal, manakala kerajaan negeri juga telah berbincang dan mendapat kerjasama baik dari sektor industri agar kilang di Pulau Pinang dapat meminimakan pembuangan pekerja dan melakukan pengurangan kos melalui cara lain.



Manakala Syed Shahir memaklumkan yang MTUC sedang memantau dengan dekaat masalah ini dan memberi amaran kepada syarikat-syarikat yang ada agar tidak mengambil peluang akibat dari kegawatan ekonomi dunia dengan membuang pekerja sesuka hati dan melakukan pemotongan gaji yang tidak munasabah. Peraturan dan undang-undang pemburuhan harus dipatuhi menurut beliau lagi.



Para peserta mencadangkan agar program dialog ini diadakan secara lebih kerap dan berskala besar untuk memberi maklumat kepada mereka yang telah diberhentikan atau yang akan diberhentikan.

1 comment:

singamaraja said...

Auuum !

salam kunjung ya

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN