Monday, August 24, 2009

Kerajaan PR Selangor dan Kedah akan rebah - Malaysiakini




Melihat kepada situasi yang berlaku dan maklumat yang diterima memaklumkan yang akan ada beberapa insiden besar dan serius yang akan melanda politik negara kita. Regim Najib Tun Razak dengan penuh keangkuhan akan cuba dengan pelbagai cara untuk menumbangkan 2 kerajaan PR yang nampak pada pandangan umum mempunyai masalah.
Kerajaan PR di Kedah telah mula goyah dengan lompatnya YB Lunas dan saya yakin sedikit masa lagi akan ada YB PR yang akan membuat pengumuman keluar parti. Samada menyertai BN atau menjadi calon bebas tidak pula diketauhui. KeraniOpis mohon agar MB Kedah dapat memanggil semua ADUN dan Exco untuk hadir bersama membincangkan masalah yang dihadapi. Langkah -langkah pencegahan perlu difikirkan untuk mengelakkan insiden lebih buruk menjurus kepada pembubaran Kerajaan PR berlaku.

Manakala di Selangor selepas 3-4 orang YB PR membuat deal dan perancangan telah diatur, akan pasti berlaku kegemparan di Selangor. Usaha mereka terbantut kerana kematian Teoh. KeraniOpis percaya hasil dari maklumat risikan dalaman memaklumkan usaha mereka sedang berjalan. Kita minta MB Selangor untuk segera memanggil semua ADUN dan Exco PR untuk duduk dan berbincang berkenaan internal issues secepat mungkin. Mungkin mereka akan kehilangan 1-2 ADUN tetapi Kerajaan PR Selangor masih boleh diselamatkan jika MB cepat bertindak.

Tak dinafikan yang majoriti dari ADUN yang melompat memang menpunyai sejarah hutang yang mengunung dan sejarah disiplin yang panjang. KeraniOpis juga ingin menyuarakan rasa sedih dan kesian kepada DSAI yang seringkali dihujani dengan masalah yang ditimbulkan oleh ADUN Keadilan. Bukan semua calon yang melompat merupakan calon last minit atau nbidan terjun. Mereka terpilih setelah melepasi temuduga dengan kepimpinan negeri dan DSAI sendiri.
DSAI juga ada kelemahan yang perlu diperhalusi. Grass root punya suara kena la dengar sama. Mungkin ada maklumat yang diterima dari pimpinan negeri tidak tepat. Ada benda yang perlu diperhalusi dan dinilai semula.

Moga Allah menjauhkan kita dari kebinasaanNya.

No comments:

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN