Tuesday, April 7, 2009

BAS PENGUNDI HANTU BERJAYA DITAHAN - Malaysiakini




Lebih kurang selepas pukul 12 tengah malam tadi, sebuah bas bernombor pendaftaran KBY 2359, yang dinaiki oleh orang awan dipercayai pengundi hantu telah di tahan oleh skuad AMK di Kuala Sin. Mereka telah di iring keluar daripada Bukit Selambau secara aman.

Menurut sumber tidak rasmi, pemandu bas tersebut dikatakan memberitahu kepada pihak polis yang turut berada di tempat kejadian bahawa tujuannya membawa bas berserta penumpang-penumpang tersebut adalah untuk mencari tempat penginapan.

Adalah suatu perkara yang tidak masuk akal untuk pemandu bas ini memasuki kawasan perkampungan yang boleh dikatakan agak pendalaman, untuk mencari penginapan kepada hampir 40 orang yang berada di dalam bas tersebut. Sekiranya dakwaan pemandu bas ini benar, adalah lebih meyakinkan sekiranya bas tersebut menuju ke penempatan atau motel yang berada di luar kawasan Sungai Petani kerana kesemua hotel dan motel di bandar ini sudah dipenuhi semenjak 2 minggu yang lepas.

Skuad AMK yang di gelar ghostbuster telah bersiap-siaga untuk memastikan pengundi-pengundi hantu dikenal-pasti agar tidak dapat memasuki Bukit Selambau. Terdapat laporan di mana, sebuah rumah yang hanya diduduki oleh dua orang penduduk tetap dan menerima bantuan kewangan daripada agensi kerajaan, didapati menyenaraikan 38 lagi nama lain di dalam daftar pengundi terbaru yang digunakan oleh SPR.

Ini bukanlah kes terpencil, kerana selain daripada membawa masuk pengundi hantu, terdapat juga mereka yang telah disahkan meninggal dunia, masih berada di dalam senarai SPR yang terkini. Adalah tidak masuk akal, seorang pengundi dengan tahun kelahiran '97 dibenarkan mengundi, kerana jika tahun tersebut adalah 1997, maka pengundi ini baru sahaja mencecah 12 tahun.

Melainkan pengundi tersebut lahir pada tahun 1897, yang bermakna, umurnya sudah mencapai 113 tahun, dan melepasi tahap umur minima untuk mengundi, barulah namanya boleh didaftarkan oleh SPR. Kes-kes seperti ini telah di kesan oleh petugas PR semasa memeriksa senarai terbaru pengundi berdaftar dengan SPR.

1 comment:

iqah said...

setiap kali pilihanraya, mesti timbul hal2 cam ni. Aku sbg penyokong pr naik jemu dan muak membaca dan mendengarnya. tak ada cara ke nak mengatasinya..?

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN