Wednesday, April 15, 2009

Elizabeth Wong terima keputusan exco kerajaan minta kekal jawatan - malaysiakini

Elizabeth Wong menerima tawaran kerajaan Selangor untuk mengekalkan jawatannya sebagai exco kerajaan negeri dan ADUN Bukit Lanjan.

"Sepanjang hidup saya, inilah merupakan satu keputusan yang paling sukar yang perlu saya dan dengan penuh rasa rendah diri, saya menerima tawaran kerajaan Selangor untuk kekal memegang jawatan saya," katanya.

Sehubungan itu, beliau mengucapkan terima kasih kepada Menteri Besar, Datuk Khalid Ibrahim serta Sultan Selangor di atas tunjuk ajar baginda.

Elizabeth juga turut mengucapkan terima kasih kepada para anggota exco, kakitangannya, rakan-rakan ADUN dan rakan seperjuangan dalam Pakatan Rakyat dan BN, pemimpin PKR, Wanita PKR, ahli akar umbi dan para peguamnya di atas sokongan dan tunjuk ajar mereka.

Elizabeth menawarkan diri untuk meletakkan jawatan exco pelancongan, pengguna dan alam sekitar Selangor dan ADUN Bukit Lanjan pada 17 Februari lalu ekoran tersebarnya gambar separuh bogelnya kepada umum.

Dalam satu kenyataan hari ini, Elizabeth berkata, beliau terharu dengan galakan dan sokongan dari pihak media, kaum keluarga, sahabat handainya, NGO serta ribuan rakyat yang menandatangani petisyen mendesak supaya beliau dikekalkan.

"Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada pihak polis atas sifat profesionalisme mereka dalam menangani isu tersebut," katanya.

Di samping itu, katanya, beliau juga sedang menunggu untuk melihat pihak yang bertanggungjawab menyebarkan foto separuh bogelnya, ditangkap dan didakwa secepat mungkin.

"Satu-satunya hasrat saya ialah untuk berkhidmat kepada pengundi di kawasan saya, kepada negeri ini sebaik mungkin, dengan kerjasama rakyat untuk menjadikan negeri dan negara ini, sebuah tempat yang terbaik untuk didiamani.

"Perjuangan berterusan, dan tugas kita baru bermula," tambahnya..

Elizabeth menyifatkan tempoh dua bulan lalu - sejak tersebar gambar separuh bogelnya itu - sebagai satu pengalaman yang cukup pahit yang tidak pernah termimpi akan berlaku ke atas dirinya atau orang lain.

Katanya, kehidupan peribadinya telah dicerobohi tanpa kerelaannya.

Malah, kata Elizabeth, sehingga petang ini pun, beliau masih menerima ancaman dari orang-orang yang tidak dikenali.

"Ini bukanlah satu skandal, seperti tanggapan sesetengah pihak, tetapi jelas merupakan satu perbuatan jenayah," katanya lagi.

Sehubungan itu, tegas Elizabeth, politik kotor tidak harus dibiarkan menjadi sebahagian daripada budaya politik negara.

"Bagi mereka yang mengeksploitasi dan menyokong perbuatan jenayah seumpama ini, maka perbuatan itu menjadi petunjuk "ahli politik jenis apakah mereka ini".

Elizabeth berkata, beliau berpegang teguh kepada hak seseorang itu terhadap hal-hal peribadi mereka.

"Saya memperjuangkan 'Politik Baru' - politik yang menggalakkan perbincangan intelektual, polimik dan debat ilmiah mengenai ideologi, dan bukannya politik kotor yang mahu mencemar, memfitnah serta melanggar hak peribadi orang lain semata-mata untuk kepentingan politik mereka.

1 comment:

PARPUKARI said...

KENYATAAN MEDIA OLEH
ZULKIFLI BIN NOORDIN
AHLI PARLIMEN KULIM BB

Salam 2 all.

YAB Menteri Besar Selangor telah mengeluarkan kenyataan hari ini untuk mengekalkan YB Elizabeth Wong sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) dan ADUN Bukit Lanjan.

Keputusan ini dibuat walaupun YB Eli telah meletakkan jawatan bagi kedua-dua kedudukan tersebut bersabit daripada isu gambar yang terbongkar baru-baru ini.

Keputusan dibuat berdasarkan 2 sebab utama iaitu kegagalan pihak polis menyelesaikan siasatan dan kerana menghormati hak peribadi YB Eli.

Saya mengambil pendirian tidak bersetuju dengan keputusan YAB & Kerajaan Negeri Selangor dan mengambil keputusan memufaraqah dan memisahkan diri saya daripada keputusan tersebut.

Saya mengambil pendirian ini kerana saya menghormati keputusan YB Eli yang telah pun membuat keputusan meletakkan jawatan sebagai Ahli Exco dan ADUN Bukit Lanjan. Surat perletakkan kedua-dua jawatan tersebut telahpun beliau kemukakan.

YB Eli telah memilih untuk meletak jawatan dan telah pun meletakkan jawatan. Itu adalah hak peribadi beliau!

Saya yakin YB Eli mengetahui & memahami benar masalah yang beliau hadapi. Sebab itu YB Eli memilih untuk meletakan jawatan sebagai Ahli Exco & ADUN. Itu adalah hak beliau untuk berbuat sedemikian.

Saya cukup yakin beliau telah menimbang keadaan sekeliling dan pebagai faktor lain sebelum membuat keputusan tersebut.

Keputusan YAB MB & Kerajaan Negeri Selangor memaksa YB untuk terus mengekalkan kedudukan beliau sebagai Exco dan ADUN memberi gambaran seolah-olah YAB MB & Kerajaan Negeri tidak menghormati keputusan YB Eli untuk meletak jawatan.

Keputusan YAB MB & Kerajaan Negeri Selangor juga akan menambahkan tekanan terhadap YB Eli. Sudah pasti akan ada pihak mengambil kesempatan mengenakan tekanan terhadap YB Eli.

Keputusan ini juga pasti memberi tekanan yang hebat kepada sebahagian penyokong, pendokong dan komponen Pakatan Rakyat.

Apatah lagi untuk YAB MB & Kerajaan Negeri memutuskan isu ini dengan menyalahkan pasukan polis. Kita semua tahu dan sedar bahawa siasatan polis dilengahkan kerana tiada kerjasama orang yang disyaki yang memilih untuk tidak bekerjasama sehingga ke hari ini.

Apa lagi bukti kukuh yang dikehendaki oleh YAB MB & Exco Kerajaan Negeri Selangor apabila YB Eli sendiri yang membuat keputusan meletakkan kedua-dua jawatan beliau.

Saya sangat bersimpati dengan YB Eli dengan masalah yang beliau hadapi, malahan saya antara orang yang pertama membuat kenyataan terbuka mempertahankan beliau dan mendesak tindakan keras dan tegas diambil terhadap petualang-petualang durjana yang telah mengambil dan menceroboh serta mencabul kehidupan peribadi YB Eli.

Soal bersimpati secara peribadi terhadap beliau dan memaksa beliau terus menjawat jawatan awam adalah dua isu yang berbeza.

Saya berharap YAB Menteri Besar & Kerajaan Negeri Selangor akan mengkaji semula keputusan mereka dan menghormati keputusan YB Eli yang telah memilih untuk meletakkan kedua-kedua jawatan beliau sebagai Exco & ADUN Bukit Lanjan.

Sekian terima kasih.

Zulkifli Bin Noordin
Ahli Parlimen
Kulim Bandar Bharu
Rabu 19 Rabi'ul Akhir 1430

BLOG YB ZULKIFLI NOORDIN

APA CERITA NI PAS? MACAMANA YB ZUL LAGI LANTANG DAN LEBIH ISLAM DARI PARTI PAS NI? AKU TAK FAHAM LA!

MANA PI ORANG2 PAS SEMUA? I NEED AN EXPALANATION!

APCO satu penjajahan bentuk baru

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN

AYUH KITA BERAMAI-RAMAI KE KUALA LUMPUR NYATAKAN BANTAHAN